Nieuw personeel werven? Laat de techniek voor je werken!
Leestijd / 4 minuten
Wie op zoek is naar nieuw personeel, kan kiezen uit legio wervingsmethodes. Deze methodes zijn echter lang niet allemaal effectief. Dus ga niet langer de straat op en stop met zelf online zoeken naar kandidaten. Wat jij nodig hebt, zijn slimme HR tech tools. In dit artikel lees je hoe je daarmee je recruitmentproces efficiënter en effectiever kunt inrichten.
Gericht online adverteren via programmatic job advertisement
Populaire vacaturesites worden overspoeld met concurrerende aanbiedingen. De hoogste tijd dus om het anders aan te pakken. Bijvoorbeeld met programmatic job advertisement, waarbij je een specifieke doelgroep heel gericht benadert met je online vacature. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je ook relevante mensen bereikt die niet actief op zoek zijn, maar mogelijk wel openstaan voor een nieuwe uitdaging.
De voordelen van programmatic job advertisement in het kort:
- Je hebt een (veel) groter bereik.
- Je bereikt rechtstreeks de ideale kandidaten.
- Je krijgt bruikbare inzichten.
Je eigen netwerk benutten via online referral
Natuurlijk kun je ook je eigen netwerk benutten om nieuwe kandidaten te werven. Zet bijvoorbeeld je medewerkers in als ambassadeurs. Zij zijn (als het goed is) enthousiast over je bedrijf en kunnen mensen binnen hun netwerk actief en gericht benaderen met openstaande vacatures. Via online referral kunnen zij deze vacatures delen op onder meer LinkedIn, Facebook, WhatsApp en Slack. Voor online referral zijn ook slimme tools beschikbaar.
De voordelen van online referral in het kort:
- Je zet je medewerkers in als ambassadeur.
- Het werkt simpel en effectief.
- Je werkt met een geautomatiseerd beloningssysteem.
Het zoekwerk overlaten aan kunstmatige intelligentie (AI)
Online naar kandidaten zoeken is een tijdrovende klus, die je beter kunt overlaten aan kunstmatige intelligentie (AI). Jij voert dan alleen de zoekcriteria in en de AI doet de rest. Na afloop krijg je een overzichtelijk lijstje met potentiële kandidaten. De AI is bovendien te koppelen met je bestaande systeem, waardoor dat gevuld wordt met passende, gescreende kandidaten.
De voordelen van kunstmatige intelligentie (AI) in het kort:
- De AI werft en screent alle kandidaten.
- De AI is geïntegreerd met jouw systeem.
- Op basis van data gaat de AI steeds slimmer te werk.
Gebruik je bestaande systemen optimaal
Veel bedrijven met een ATS (applicant tracking system) gebruiken nog niet alle mogelijkheden van dit systeem. Een ATS heeft bijvoorbeeld talentpools, waarin je eerder geworven kandidaten kunt kwalificeren en categoriseren. Zo bouw je een waardevol bestand op om te onderhouden en te koesteren, zodat je deze kandidaten bij nieuwe vacatures direct kunt benaderen.
De voordelen van talentpools in het kort:
- Je bespaart tijd op de werving voor nieuwe vacatures.
- De wervingskosten zijn lager doordat je je eigen netwerk aanspreekt.
- Je houdt gekwalificeerd talent betrokken bij jouw organisatie.
Zelf aan de slag met HR tech tools
Wil je zelf aan de slag met HR tech tools? Of wil je meer weten over het digitaliseren van jullie recruitmentproces? Neem dan contact op met
Dit artikel werd geschreven door Guus van Halder
Guus van Halder is organisatiepsycholoog en bij Unfurl werkzaam als HR-consultant. Daarin combineert hij zijn kennis vanuit de wetenschappelijke literatuur met zijn kennis over HR (tech) om de organisatie en haar mensen vooruit te helpen.