De straat op om nieuwe kandidaten te werven is verleden tijd

Leestijd / 4 minuten

Organisaties geven veel geld uit aan wervingsmethodes – en ze kunnen inmiddels uit talloze opties kiezen.  Traditionele wervingsmethodes zijn vaak tijdrovend en mogelijk zelfs minder effectief om de nieuwe generatie van werkenden mee te bereiken. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook verschillende  HR-tech tools beschikbaar om je recruitmentproces efficiënter en effectiever in te richten. Wil je weten waar je moet beginnen? Unfurl en People First Group helpen je met dit handige overzicht op weg:

1. We want you!

Een nieuwe trend op HR-gebied is programmatic job advertisement. Dit houdt in dat organisaties – met behulp van software – online adverteren met vacatures, waarbij je heel gericht een specifieke doelgroep kan benaderen. Met programmatic job advertisement staat het hele internet tot je beschikking, in plaats van alleen de populaire vacaturesites die overspoeld worden met concurrerende aanbiedingen. Bovendien bereik je met deze online advertenties ook passieve kandidaten. Dat zijn kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar die mogelijk wel openstaan voor een leuke nieuwe uitdaging. De voordelen op een rijtje:

  • Je bereik (enorm) vergroten
  • Ideale kandidaten targeten 
  • Bruikbare inzichten genereren 

2. Use your own network

Als organisatie kun je natuurlijk ook gebruik maken van je eigen netwerk om nieuwe kandidaten te werven. Jouw collega’s zijn de ambassadeurs van de organisatie en mogelijk beschikken zij binnen hun netwerk nog over interessante kandidaten. Met online referral delen collega’s het werkgeversmerk (employer brand) en vacatures op sociale netwerken als LinkedIn en Facebook, maar ook op communicatieplatforms als WhatsApp en Slack. Tegenwoordig is er ook online referral tooling beschikbaar, waarmee je het referral proces nog efficiënter en effectiever kunt inrichten en uitvoeren. De voordelen? 

  • Maak gebruik van jouw ambassadeurs 
  • Geautomatiseerd beloningsysteem 
  • Referrals zijnsimpel en effectief

3. Let AI do the work

Zelfstandig het internet afstruinen op zoek naar nieuwe kandidaten is een tijdrovend proces. Gelukkig kun je tegenwoordig ook A.I. dit werk voor jou laten doen. Hierbij gaat A.I. voor jou op zoek naar kandidaten die passen bij jouw vacatures, openstaan voor een andere baan en die bereikbaar zijn via telefoon en/of email. Het enige wat jij nog moet doen is een zoekopdracht aanmaken en de zoekresultaten – gescreend door A.I. – ontvang je automatisch. Bovendien zijn deze technologieën heel gemakkelijk te koppelen aan jouw ATS systeem. Hiermee kun jij gemakkelijk blijven werken vanuit het ATS systeem, terwijl deze automatisch wordt gevuld met gescreende kandidaten. De voordelen: 

  • Laat A.I. kandidaten werven en screenen
  • Integreert met jouw ATS systeem 
  • Optimaliseert op basis van data 

4. Make use of what you have

Veel organisaties hebben hun recruitmentproces inmiddels gedigitaliseerd met een ATS systeem. Toch zijn niet alle organisaties zich bewust van de mogelijkheden die een ATS biedt. Voor het werven van nieuwe kandidaten kun je bijvoorbeeld ook gebruik maken van talentpools, die je kunt beheren in je ATS systeem. Talentpools bestaan uit kandidaten die eerder zijn geworven en die inmiddels zijn gekwalificeerd en gecategoriseerd. Je kunt het zien als een kandidaten database – en zoals iedere database moet je deze samenstellen, onderhouden en koesteren. Het onderhouden van een gezonde pool van kandidaten heeft een aantal aantrekkelijke voordelen: 

  • Bespaar tijd op werven wanneer een nieuwe positie wordt geopend
  • Verlaag wervingskosten door kandidaten te werven uit je netwerk
  • Houdt gekwalificeerd talent betrekken bij jouw organisatie 

Are you ready to Unfurl?

Tegenwoordig hoef je gelukkig niet meer de straat op om nieuwe kandidaten te werven. De online wereld biedt organisaties talloze mogelijkheden. Met de juiste HR-tech tools in huis kun je hier optimaal gebruik van maken en beschik jij op eenvoudige wijze over een mooie pool van kandidaten. 

Wil je meer weten over het selecteren van de juiste tooling? Of wil jij meer weten over het digitaliseren van jullie recruitmentproces? Wij drinken graag een digitaal kopje koffie met je! Klik op ‘Let’s Unfurl!’, dan nemen wij contact met je op. 

Let’s Unfurl!  

Dit artikel werd geschreven door Guus van Halder

Guus van Halder is organisatiepsycholoog en bij Unfurl werkzaam als HR-consultant. Daarin combineert hij zijn kennis vanuit de wetenschappelijke literatuur met zijn kennis over HR (tech) om de organisatie en haar mensen vooruit te helpen.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.


We gebruiken Google Tag Manager om het verkeer op onze website te monitoren en analyseren.

Decline all Services
Accept all Services